streda 12. decembra 2012

Táta geek

Len čo príde domov z práce (od celodenného sedenia pri počítači), už vyťahuje notebook. V šatníku mu stačia rifle a dve tričká, miesto prechádzky má Google Street View. Z domácich prác obľubuje vysávanie prachu z klávesnice a leštenie monitora. Občas zaregistruje prítomnosť malých ľudí v domácnosti, ale poobliekať ich nevie - jeho smartfon nemá na to vhodnú aplikáciu...

Poznáte to? Ja veru áno! A moja kreatívna duša z toho celého chytala riadne depky. 

Pamätám si, ako som raz čosi potrebovala dorobiť, tak som ho poslala pohrať sa s deťmi. Do izby k nim si zobral foťák. Vravela som si, skvelé, chce si zvečniť ako sa spolu hrajú! Po cca hodinke prišiel aj s foťákom, sadol k počítaču a po ďalšej hodine hrdo ukázal výsledok svojej tvorivej hry s deťmi - z drevených kociek poskladali panáčika a vyfotili, potom urobil jemnú zmenu, akože sa panáčik hýbe, a zakaždým fotil. Nakoniec z fotiek zostavil video - drevený panáčik sa vozí v aute :) V tú chvíľu som samozrejme prevrátila očami a pomyslela si niečo v zmysle, prečo sa nemôžu hrať "normálne"...

Potom sa mi do rúk dostala táto kniha. V momente mi bolo jasné, že bola napísaná presne pre toho môjho! A veru nielen preňho. Aj pre mňa. Docvaklo mi, že títo dnešní oteckovia sú iní, ako boli moji rodičia, ale tiež, že "iní" predsa neznamená "horší". A tak sa vytvorenie  binárneho kalendára a výroba bezdrôtových vysielačiek stáva rovnako plnohodnotnou zábavou ako kreslenie či vykrajovanie koláčikov z cesta.


Kniha obsahuje množstvo aktivít pre rôzne vekové kategórie detí. Počnúc kreslením a nalepovaním postavičiek, až po zložité projekty zostrojenia lietadla. Niektoré čisto mužské záležitosti, niektoré však zaujali aj mňa. Vyskúšala som si napríklad vyrobiť maľovanku z fotiek detí. 

Páčilo sa mi tiež ako autor prehlásil háčkovanie za "certifikovanú geekovskú aktivitu" :) "Háčkovanie je v podstate celé o viazaní uzlíkov, a to je geekovská zábava od nepamäti. Navyše, háčkované vzory fakticky ani nie sú vzormi, sú to programy. Pri háčkovaní spracovávate riadok kódu - a čo môže byť geekovitejšie?! Takže vlastne aj ja som svojim spôsobom geek mama! :) 

Zvlášť je vytvorená kapitola pre geek aktivity vonku. Skutočne záslužný čin - dostať týchto ľudí z online sveta von, na slnko a čerstvý vzduch! Ani tu sa predsa nemusia deti poničdarme babrať v piesku. Môžu si spolu s oteckom postaviť vlastnú šmýkalku, založiť kompost, v noci púšťať svietiaceho šarkana. 

Geekov baví vymýšľať, skúmať fungovanie vecí, rozoberať, skladať a to je skvelé. Presne týmto môžu obohatiť detský svet a tým svojim spôsobom ich naučiť, ako to tu vlastne chodí. Teraz už viem, že im v tom netreba brániť, ale podporovať... a zvyknúť si, že sa budú hrať inak, ako som zvyknutá :) Ale bude ich to baviť a niečo sa naučia... a to je dôležité, no nie?

Takže ak hľadáte vhodný darček pre svojho polovičiaka, či už je IT pozitív alebo len rád majstruje, alebo ak ste šťastná mamička troch zvedavých chlapcov a chcete s nimi držať krok, myslím že Táta geek je super voľba!

Prajem krásny advent a hodnotne strávený čas s deťmi!

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára